Τα μνημεία του ανατολικού πολιτισμού στο Μουσείο Τέχνης της Τιφλίδας


Στις αίθουσες του Μουσείου Τέχνης της Τιφλίδας οι επισκέπτες γεμίζουν από τις εξωτικές εικόνες της ανατολής με τη μοναδική τους πολυχρωμία. Πίνακες, μινιατούρες, πολύχρωμα υφάσματα, χαλιά, διάφορα σκεύη και πολλά αλλά εκθέματα αποτελούν μία  φαντασμαγορική συλλογή χρωμάτων και εκλεπτυσμένου γούστου. Η πλούσια συλλογή μάς μεταφέρει σε μία διαφορετική εποχή και σε μία άλλη διάσταση, σε έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο με διαφορετική κοσμοαντίληψη και παραδόσεις.
Στο Μουσείο Τέχνης της Τιφλίδας, στην ανατολίτικη συλλογή φυλάσσονται πάνω από 5000 εκθέματα. Στις οχτώ αίθουσες παρουσιάζονται εκθέματα από διαφορετικές χώρες και διαφορετικές χρονολογίες. Το παλαιότερο έκθεμα χρονολογείται από τον 7ο - 6ο αιώνα π.Χ. και είναι η αιγυπτιακή  μούμια. Στην Αιγυπτιακή αίθουσα φυλάσσονται επίσης αγάλματα, τα οποία χρονολογούνται από τον 11ο έως 4ο αιώνα π.Χ. Ο πολιτισμός της άπω Ανατολής παρουσιάζεται στο Μουσείο με τα καλύτερα εκθέματα, καθώς υπάρχει για τον ιαπωνικό και κινέζικο πολιτισμό υπάρχει μία ξεχωριστή αίθουσα. Η συλλογή αυτή συμπεριλαμβάνει τα εκθέματα της κινέζικης πορσελάνης και εκθέματα από ελεφαντόδοντο. Η ιαπωνική συλλογή ως επί το πλείστον είναι από τον 19ο αιώνα. Οι επισκέπτες εντυπωσιάζονται από τα πορσελάνινα σκεύη, το σπαθί του σαμουράι και τα διακοσμητικά αξεσουάρ. Τα δείγματα του πολιτισμού της Ινδίας παρουσιάζονται με δεκάδες μινιατούρες, με υφάσματα του 19-20ου αιώνα και κοσμήματα. 
Το Τμήμα του ανατολίτικου πολιτισμού  άνοιξε το 1954 όταν ιδρύθηκε το Μουσείο. Η συλλογή συμπληρώθηκε σιγά-σιγά από διαφορετικά μουσεία και δωρεές. Ο κυριότερος πυρήνας της συλλογής είναι η συλλογή των περσικών εκθεμάτων. Ειδικά οι τοιχογραφίες του Κατζάρ κατέχουν την σημαντικότερη θέση ανάμεσα των εκθεμάτων. Η δυναστεία του Κατζάρ άρχισε από το 1795 και συνεχίστηκε μέχρι το 1925. Ο ιδρυτής της δυναστείας ήταν ο Αγά Μοχάμεντ Χαν.  Το 1794, ο Αγά Μοχάμεντ Χαν ορίζει την Τεχεράνη ως πρωτεύουσα ή Νταρ αλ Χαλάφα (Έδρα της κυβέρνησης), τίτλο τον οποίο φέρει η πόλη μέχρι την πτώση των Κατζάρ, ενάμιση αιώνα αργότερα. Στα χρόνια της δυναστείας των Κατζάρ αναπτύχθηκαν διάφορα ρεύματα τέχνης και κατέχουν ξεχωριστή θέση στην Παγκόσμια Πολιτιστική κληρονομιά. Τα πολύτιμα κοσμήματα της δυναστείας των Κατζάρ από το Ιράν, οι μικρογραφικές ζωγραφικές παραστάσεις, η συλλογή των όπλων, μιλούν για την πολυτέλεια της καθημερινής ζωής και για τον καιρό του πολέμου.
Συνολικά στο μουσείο φυλάσσονται περίπου 50 δείγματα πινάκων υφασμένων  στο αργαλειό. Η γυναικεία μορφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στα έργα αυτής της περιόδου. Οι γυναίκες που απεικονίζονται στα έργα, μας δείχνουν τι τύπος γυναίκα αποτελούσε σύμβολο ομορφιάς σε εκείνη την εποχή στο Ιράν. Η Συλλογή των τοιχογραφιών της δυναστείας του Κατζάρ είναι μία από της μεγαλύτερες και σημαντικότερες συλλογές του κόσμου. Το 2005 στο Μουσείο διοργανώθηκε μια μεγάλη έκθεση, η οποία συνοδευόταν από επιστημονικό συνέδριο. Τότε, για πρώτη φορά, παρουσιάστηκε στο κοινό ολόκληρη η συλλογή. Για τα εγκαίνια της έκθεσης επισκέφτηκαν την χώρα κορυφαίοι  επιστήμονες και ερευνητές του Ιρανικού πολιτισμού απ’ όλο τον κόσμο. Η έκθεση είχε μεγάλη απήχηση σε όλο τον κόσμο.
Τελευταία, σε όλο τον κόσμο υπάρχει αυξημένο το ενδιαφέρον για την τέχνη της εποχής της δυναστείας των Κατζάρ. Στα τέλη του 20ου αιώνα σε πολλές πόλεις των Ηνωμένων Πολιτειών και στο Λονδίνο διοργανώθηκαν εκθέσεις όπου ο πυρήνας των εκθεμάτων ήταν οι τοιχογραφίες του Κατζάρ. Όταν μιλάμε για την τέχνη του Κατζάρ πρέπει να αναφερθούμε και στις μινιατούρες. Η συλλογή των μινιατούρων έχει μεγάλη χρονολογική γκάμα.
Πολύ μεγάλη ήταν η συμβολή για την συγκέντρωση των εκθεμάτων του Κατζάρ του  ερευνητή  ανατολίτικου πολιτισμού και του πρώτου επιστήμονα που ερεύνησε τον πολιτισμό του Κατζάρ,  Σάλβα Αμιρανασβίλι.
Πώς επηρεάστηκε η ζωγραφική της Γεωργίας από τις τοιχογραφίες του Κατζάρ. Η επιρροή της Ιρανικής λογοτεχνίας στη γεωργιανή λογοτεχνία είναι γνωστό φαινόμενο. Η επικεφαλής του τμήματος του ανατολικού πολιτισμού η κυρία Ιρίνα Κοσορίτζε εξέφρασε μία πολύ ενδιαφέρουσα θεωρία σύμφωνα με την οποία υπήρχε Ιρανογεωργιανή σχολή ζωγραφικής. Την θεωρία αυτή συμμερίζονται και πολλοί άλλοι επιστήμονες. Τα εκθέματα εξάλλου των τοιχογραφιών του μουσείου επιβεβαιώνουν την στενή σχέση των δύο πολιτισμών. Πολύ σημαντική είναι η συλλογή των χαλιών και των υφασμάτων από Ινδία, Αζερμπαϊτζάν, Μέση Ανατολή και Τουρκία. Μεταξύ αυτών των εκθεμάτων είναι και χαλιά φτιαγμένα με εξαιρετική τεχνική και μοναδικά διακοσμητικά κεντήματα. Τα περσικά χαλιά θεωρούνται ότι είναι τα καλύτερα χαλιά σε όλο τον κόσμο. Τα εκθέματα από την Περσία μας δίνουν την πλήρη εικόνα της εξέλιξης του περσικού πολιτισμού. Επίσης τα περσικά όπλα και όλος ο εξοπλισμός  χαρακτηρίζεται από την ποικιλία σχημάτων.
Τα εκθέματα μάς διηγούνται πολύχρωμες και εξωτικές ιστορίες με τα χρώματα, τις φιγούρες και τα σχήματα. Όπως τα μαγικά παραμύθια της ανατολής, μάς παρασέρνουν  στο πολύχρωμο κόσμο των ανατολικών χωρών. Εδώ, σε αυτό το εκθεσιακό χώρο, μία ακόμα φορά διαπιστώνει κανείς την σημασία της Ανατολής για αυτή την μικρή χώρα. Η ανατολή μαζί με πολλές πληγές, μάς άφησε και πολύ μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά.